Slotenmaker Rob uit Geleen is blij dat Google sluwe en malafide slotenmakers aanpakt: klant werd opgelicht voor 1028 euro

Slotenmaker Rob uit Geleen is blij dat Google sluwe en malafide slotenmakers aanpakt: klant werd opgelicht voor 1028 euro

Uit de Dagblad de Limburger – 12-2-2021 om 11:48 door Rik van Hulst en Judith Janssen

Slotenmaker Rob uit Geleen is blij dat Google sluwe en malafide slotenmakers aanpakt: klant werd opgelicht voor 1028 euro
SLotenmaker Rob Martens (l.) uit Geleen: „Het werd tijd dat die gasten worden aangepakt. Het is een groot drama.”Afbeelding: Mitchell Giebels

Voor adverterende slotenmakers is geen plek meer op Google, dat sinds deze week alles verwijdert. Een opluchting voor de Limburgse slotenmakers én gedupeerden die honderden euro’s kwijtraakten. „Mijn 82-jarige moeder betaalde honderden euro’s voor het smeren van een beetje olie.”

Ze had een nieuw slot nodig, dacht ze. En dus belde de 82-jarige vrouw uit Maastricht een slotenmaker die wel wilde helpen. Het kostte achteraf achthonderd euro. En dat voor een slot, zo bleek later, dat gewoon het oude slot was. „Gesmeerd met een beetje olie. Ze kon zelfs haar eigen sleutel gewoon gebruiken, had de slotenmaker gezegd. Achteraf vond mijn moeder dat wel een beetje vreemd”, vertelt dochter Yvonne, die niet met eigen naam in de krant durft uit angst dat de criminelen meelezen. Haar moeder moest direct contant betalen en dus gaan pinnen. „Ze was echt uit haar doen. Een jaar ervoor is mijn vader overleden die altijd dit soort dingen regelde. Nu moest ze het zelf doen en voelde ze zich overrompeld.”

De website van de slotenmaker leek betrouwbaar en had zelfs goede reviews. Het bleek achteraf nep, want zelf kon Yvonne geen review achterlaten. De wijkagent werd ingeseind, maar aangifte doen kon niet. De vrouw had de nota getekend.

Dreigend

Wim Moorman (55) uit Meterik overkwam iets soortgelijks toen hij op zaterdagavond een wedstrijd van VVV wilde bezoeken. Hij trok de deur achter zich dicht, liet de sleutel er aan de binnenkant inzitten en belde een online gevonden slotenmaker. Die wrikte wat en na vijf minuten was de deur open en Moorman 750 euro lichter. De slotenmaker loog tegen Moorman dat de verzekering het zou vergoeden.

En dus ging hij pinnen. Een factuur kreeg de VVV-supporter niet, want ‘die krijgen alleen bedrijven’, zo werd hem verteld. Wel kreeg hij een kwitantie, maar zonder een bedrag erop, zo ontdekte hij later. Wie zou geloven dat hij zoveel had betaald? Moorman belde meermaals met het bedrijf, waar steeds werd opgenomen door ene Adem, die telkens anders klonk. Het had geen zin, ook aangifte doen lukte niet. Moorman nam zijn verlies uiteindelijk luchtig op en schreef er een blog over.

Hoe Moorman erin kon trappen? „Ik kijk nooit naar programma’s als Opsporing Verzocht. Daarbij voelde ik me bij die man niet op mijn gemak, hij dreigde een beetje. En ik dacht, de verzekering betaalt. Na een tijdje liet ik het erbij zitten, het geld zag ik toch nooit meer terug.”

Advertenties

Op internet staan talloze voorbeelden van sluwe slotenmakers, die bovenaan de Google-advertenties staan. Wie snel een slotenmaker nodig heeft, trapt er al gauw in. En dus verwijdert Google alle advertenties, aldus een woordvoerder. Hetzelfde gebeurt in België, Duitsland en Zweden.

De Consumentenbond, dat al langer waarschuwt voor de zwendel, is blij met de stappen van de techgigant. Een woordvoerder legt uit: „De advertenties die bovenaan verschenen bij Google als je zocht op ‘slotenmaker’ waren vaak leadbedrijven. Die namen de telefoon op, zijn zelf geen slotenmaker, maar zetten de klus door naar iemand in de buurt. Die betaalde daar dan een extra bedrag voor, en rekende schandalige prijzen aan de klanten. Wij kregen er veel klachten over van mensen die er niets van durfden te zeggen. Vaak kwamen de slotenmakers met twee, omdat het dreigender overkomt.”

De afgelopen zes jaar is het aantal bedrijven in Limburg dat zich bezighoudt met ‘sloten’ met tientallen toegenomen, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Het aantal slotenmakers verdubbelde, van 6 in 2014 naar 13 in 2021.

Drama

De bonafide slotenmakers in Limburg zijn blij met de stap die Google neemt. „Het werd tijd dat die gasten worden aangepakt. Het is een groot drama.” Wekelijks krijgt slotenmaker Rob Martens uit Geleen mensen in zijn zaak die zijn opgelicht. Getild voor honderden tot duizend euro’s, terwijl een slot vervangen maximaal honderd euro kost, zegt hij. Martens: „Laatst nog een dame uit Kerkrade. Die moest 1028 euro betalen! Wij zien dat wanneer mensen hebben betaald, ze bang en angstig worden omdat ze het eigenlijk niet vertrouwen. Dan komen ze bij ons alsnog een nieuw slot kopen.”

Bij slotenmaker Remco Bartels uit Venlo, tevens bestuurslid bij de Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilden (NSSG) dezelfde geluiden. Hij is blij dat er eindelijk wat wordt gedaan tegen de oplichters: „Wij horen regelmatig dat ze doen alsof ze voor ons werken, terwijl ze vaak niet eens bedrijfswagens of -kleding hebben. Ze verpesten onze goede naam.”

Binnenkort start NSSG een meldpunt op de website waar gedupeerden verhalen kunnen delen. Bartels adviseert vooraf altijd een prijs af te spreken. „En, bedenk dat als je een slotenmaker uit Venlo wilt hebben, je een 077-nummer belt, en niet een vaag nummer dat met 088 begint.”